Bilo da ste taksi vozač ili profesionalni vozač u drugim vrstama saobraćaja (dostava, teretni, autobusi…), ovaj post će vam dati smernice kako da, ako želite, postanete profesionalni vozač putnika automobilom ili kombi vozilom za koje je dovoljno posedovanje B kategorije. I to ne vozač koji radi preko popularnih legalnih i nelegalnih aplikacija za prevoz u Beogradu, već za luksuznije varijante prevoza kao što su limo servis, prevoz do aerodroma ili vožnje na duge relacije. Može biti od pomoći i vozačima koji žele zaposlenje u ovakvom vidu prevoza, ali je prvenstveno namenjen onima koji žele da se tim poslom bave samostalno. Ovaj članak pišem iz svog ličnog ugla kao neko ko je, nakon 5 godina vozačkog iskustva u teretnom prevozu i 12 godina u taksi prevozu, postao vlasnik uspešnog beogradskog limo servisa. Podeliću sa vama svoje iskustvo kako bi, ako želite da se bavite ovim poslom, imali jasnije smernice, za razliku od mene kada sam počinjao. Ovde neće biti toliko pravnih saveta, već onih koji će vam pomoći da se funkcionalno osposobite za ovaj lep i zanimljiv posao.
Zašto postati profesionalni vozač u luksuznom prevozu putnika?
Od svih poslova profesionalnog vozača, biti vozač B kategorije u luksuznom individualnom prevozu putnika je verovatno najmanje stresan. Za razliku od taksi vozača, ovde se ne vozi samo po gradu i neizbežnim gužvama, a klijenti su u proseku mnogo bolji. Bezbedniji ste i često ćete posećivati mnoga zanimljiva mesta daleko od vašeg grada. Svakako je lakše nego biti opterećen tesnim rokovima isporuke koje imaju vozači dostavnih vozila. U odnosu na teška teretna vozila ili autobuse, vožnja automobila ili putničkog kombija je neuporedivo manje naporna. I pored svih tih olakšavajućih okolnosti, biti vozač u limo servisu i privatnim transferima putnika je uglavnom dosta bolje plaćen posao, pogotovo ako radite samostalno. Zašto je to tako? Jednostavno, nisu uvek najteži i najodgovorniji poslovi najbolje plaćeni. Da je tako, rudari i učitelji bi bili među najplaćenijim zanimanjima. Stvar je u tome što je za prevoz putnika vožnja samo polazna osnova. Pored vozačke sposobnosti i poslovne odgovornosti, vozač putnika automobilom, za razliku od ostalih vozača, mora biti dovoljno elokventan, vešt sa rečima, šarmantan i uslužan kako bi njegovo prisustvo putnicima bilo što prijatnije. Jednostavno, teže je pronaći takvog vozača, pa je takav vozač i plaćeniji. Zato, ako ste već vozač u teretnom saobraćaju ili dostavi, nema razloga da se tu i zadržavate ako možete raditi lakši i lepši posao za više novca. Naravno, i vozači autobusa prevoze putnike, ali su, za razliku od vozača automobila, izdvojeni od putnika i mnogo manje komuniciraju sa njima, pa i za njih važi isto. A komunikacione veštine, elementarno poznavanje engleskog jezika, odnos prema klijentima, sve su to stvari koje se mogu naučiti ako ste spremni na to.
Šta ako niste iskusan ili profesionalni vozač?
Prevoz putnika na profesionalnom nivou predstavlja veliku odgovornost. Koliko god smatrali da ste dobar vozač, budite sigurni da nije isto voziti automobil najviše na relaciji kuća-posao i voziti skoro svakodnevno 6-12 sati, više stotina kilometara.
Zato bi vaš prvi korak trebalo da bude posao vozača u, recimo, kurirskoj službi ili dostavi. Tek nakon dužeg iskustva radeći ovakve poslove, moći ćete da budete sigurni da su vaše vozačke sposobnosti dovoljne da možete bezbedno da prevozite putnike koji su vam poverili svoje živote sedajući sa vama u vozilo. Ozbiljno vozačko iskustvo je polazna osnova za posao profesionalnog vozača putnika.
Šta ako ste taksi vozač?
Iako ne deluje logično, najčešće će za vas ova promena biti najteža. Pričam vam iz iskustva, jer sam i sam bio taksista, a prvi partneri u poslu su mi bili upravo taksi vozači. Naravno, neki od njih su bili zaista poslovni, fleksibilni, laki za saradnju i, što je najbitnije, spremni da usluge pružaju na drugačiji način od onog na koji su navikli pružajući taksi usluge. Ali češći slučaj je bio da zapravo nisu spremni na značajne promene koje su neophodne da bi uspeli u luksuznijem transportu putnika. Definitivno, u ovom slučaju važi ona izreka da je lakše pisati po praznoj tabli nego brisati pa pisati. Ali ako ste taksista koji želi da svoje poslovanje podigne na viši nivo i ako ste spremni da usvojite mnoge promene, na pravom ste mestu.
Možda će vas zanimati i kako da dobijete taxi dozvolu u Beogradu
Jasna strategija
Naravno, kao i za svaki veći cilj koji imate u životu, potrebno je napraviti i dobru strategiju za postizanje tog cilja. Strategiju možemo okarakterisati kao razbijanje glavnog cilja na više manjih ciljeva (stepenika). I upravo naredne sekcije na sajtu čine stepenike koje je potrebno da savladate ako želite da budete profesionalni vozač limo servisa i ostalih ekskluzivnijih vrsta prevoza putnika za koje je dovoljna B kategorija.
Targetirajte svoje klijente
Prvo pravilo koje važi u svakom poslu je da definišete ko su vaši budući klijenti, koga želite da uslužite. Svoju uslugu treba upravo njima da prilagodite. Ne možete biti dobri svima. Umesto toga, morate biti izuzetni nekima. Za razliku od taksi prevoza koji je namenjen širim narodnim masama, luksuzni prevoz nije svima dostupan i lakše je definisati ciljnu publiku i prilagoditi joj se.
Morate da prihvatite činjenicu da, bez obzira što je vaš automobil i što ste vi vlasnik svog posla, klijent je taj koji je glavni (naravno, do neke granice). Više nije važno šta vi volite i želite, već šta su želje i očekivanja klijenata. Nikoga ne zanima da li vam smeta klima u kolima ili koju muziku slušate. Bitno je šta klijentu odgovara. Taksistima koji potenciraju da su “sami svoje gazde” najteže je da prihvate ovu činjenicu. U poslu nema mesta za ego. Ako ste spremni na promene, definisanje svojih “ciljnih” grupa potrošača je bitan korak kako biste se prilagođavali standardima koje oni očekuju.
Upoznavanje sa ovom vrstom usluge
Bez obzira što ste targetirali možda izuzetno zahtevnu grupu klijenata, na primer menadžmente stranih firmi i slične, nema potrebe da izmišljate “toplu vodu” što se tiče pružanja usluge. Jednostavno, istražite svoju buduću konkurenciju. Vidite šta oni nude. Naravno, uvek možete dodati još nešto.
Na primer, ako oni nude Wi-Fi internet i flaširanu vodu, vi možete otići korak dalje i nuditi svojim putnicima sokove i slično. Ali generalno, suština treba da ostane ista. Bitno je da znate šta vaši klijenti očekuju, jer im to vaša konkurencija obećava. Istražite njihove web sajtove, profile na društvenim mrežama, sajtove za ocenjivanje kao što su Google My Business, TripAdvisor, Trustpilot i slični.
Na taj način upoznaćete se sa svojom konkurencijom i uslugom koju oni nude. Nije sramota iskopirati i nuditi sličnu uslugu, jer ni oni je nisu sami izmislili i patentirali. Takođe, čitajući komentare putnika, saznaćete i šta je to potrebno da biste ih oduševili svojom uslugom, ali isto tako i šta im smeta i na šta morate da obratite pažnju da ne ostavite negativan utisak.
Stručno i lično usavršavanje
Rad na sebi je možda najbitniji deo strategije u razvoju karijere profesionalnog vozača putnika.
Pod broj jedan, već smo pomenuli da biste uspeli u ovom poslu, klijenti moraju da se osećaju prijatno u vašem prisustvu. To što imate možda sve kategorije, što ste godinama vozili šleper u Americi, što nikada niste imali saobraćajnu nezgodu, ne vredi ništa ako se vaši klijenti osećaju nelagodno u vašem prisustvu.
Postoje pet glavnih razloga zašto putnici mogu osetiti nelagodnost u prisustvu vozača:
- Neprilagođena vožnja
- Neuslužnost
- Loše komunikacione sposobnosti
- Prevelika intelektualna razlika između vozača i putnika
- Ponašanje
- Spoljašnji izgled
O svim nabrojanim stvarima ćemo detaljnije govoriti u nastavku. Mogu se popraviti i neprestano usavršavati, još više takozvanim radom na sebi. I doktor nauka i vrhunski sportista i običan pomoćni radnik na građevini su rođeni kao deca sličnih fizičkih i mentalnih sposobnosti. Razliku je napravilo ono što su učili i kako su radili na sebi.
Možda je kasno da učite za nuklearnog fizičara, ali za profesionalnog vozača u limo servisu nije. Problem za napredak se javlja uglavnom kada osoba ne može sebi da prizna da postoje stvari koje treba da popravi i usavršava ili ako nalazi izgovore da to ne uradi. Limo servis spada u luksuzne usluge koje ne može svako sebi da priušti. Koju god da ste ciljnu grupu klijenata odabrali, uglavnom se radi o uspešnim ljudima. Da bi se oni osećali prijatno u vašem prisustvu, naravno da nije potrebno da budete uspešni kao oni. Naprotiv, bilo kakav pokušaj dokazivanja može samo prouzrokovati kontraefekat. Ali je potrebno da vaš intelekt, pismenost, veština komunikacije i ponašanje budu na dovoljno visokom nivou da vašim putnicima bude prijatno u komunikaciji sa vama.
Izbor vozila
Vozilo je, naravno, osnovno sredstvo za rad u prevozu putnika i samim tim izbor automobila ili putničkog kombi vozila sa kojim želite da radite je izuzetno bitan. Tri glavna faktora prilikom izbora vozila su:
Budžet
Budžet je, naravno, bitan i ograničavajući faktor. Ali u ovom poslu nije uvek potrebno imati što luksuznije i skuplje vozilo. A svakako, kada razvijete posao i povećate svoju kreditnu sposobnost, i vaš budžet za vozilo će biti veći. Luksuznije i skuplje vozilo omogućava targetiranje platežno sposobnijih klijenata i pružanje usluge po višim cenama. Ali ako u tome ne uspete, imajte u vidu da što je vaše vozilo skuplje, po pravilu su i troškovi amortizacije viši, pa zbog toga su bitna i sledeća dva faktora.
Grad u kome ćete raditi?
Naravno, nemaju svi gradovi podjednaku potrebu za luksuznim prevozom. A s druge strane, konkurencija se takođe razlikuje od grada do grada.
Ko su vaši klijenti?
To je usko povezano i sa mestom u kome ćete raditi. Ponekad i u manjim mestima postoje, na primer, velike inostrane firme ili fabrike kojima je česta potreba za prevozom, a insistiraju na nivou usluge koji vaša konkurencija ne može da ponudi. Zato je odlučivanje o vašoj ciljnoj grupi klijenata, o čemu smo već pisali, izuzetno važno, ali u mnogome zavisi od mesta u kome planirate da radite. Dobro istražite lokalno tržište.
Na primer: Živite u većem gradu u kome se nalaze velike firme koje imaju potrebu za prevozom do aerodroma ili drugih firmi u drugim gradovima. Crna limuzina poslovne klase bi bila najbolji izbor. Dok, recimo, ako živite u mestu koje ima veliku dijasporu, bolji izbor bi bio karavan vozilo. Što ekonomičniji automobil je recimo pravo rešenje ako živite u malom mestu sa mnogo okolnih sela koja biste mogli da pokrivate kada je u pitanju prevoz do većih gradova u koje stanovnici moraju da putuju da bi završili razne privatne i poslovne obaveze.
Kako otvoriti agenciju za prevoz putnika?
Kada se odlučite da se samostalno bavite profesionalnim prevozom putnika, logičan korak je otvaranje firme. Pred vama su tri legalne opcije: taksi prevoz, limo servis ili ostali prevoz putnika u drumskom saobraćaju. Uslovi za registraciju firme pod ovim šiframa delatnosti se mogu razlikovati u zavisnosti od lokalne samouprave. Zato za tačne uslove kontaktirajte sekretarijat za saobraćaj u vašem gradu i agenciju za privredne registre. Naravno, uvek možete angažovati knjigovođu ili pravnika specijalizovanog za otvaranje firmi da uradi to za vas.
Takođe, prilikom otvaranja firme trebalo bi da se odlučite o pravnom obliku (doo ili preduzetnik) i o načinu oporezivanja (paušalno vođenje knjiga ili PDV). Ova odluka je individualna i zavisi od više faktora kao što su očekivani promet, da li vam je potreban lizing za vozilo i slično. Svakako, najbolje je da se konsultujete sa knjigovođama. Ukratko, prednost paušalnog oporezivanja je jednostavnost, činjenica da vam je zarađeni novac uvek na raspolaganju i to što plaćate fiksni iznos poreza, dok je prednost PDV sistema što možete odbijati PDV od bitnih troškova kao što su gorivo, vozilo, delovi i slično. Ako planirate da se vaše poslovanje zasniva na partnerstvu sa većim firmama, imajte u vidu da one preferiraju angažovanje prevoznika koji su obveznici PDV sistema.
Možda će vas zanimati i kako da dobijete taxi dozvolu u Beogradu
Kako doći do posla i načini oglašavanja?
Kada otvorite firmu za prevoz, najveća briga će vam biti kako doći do klijenata. U zavisnosti od vaše ciljne grupe klijenata mogu se razlikovati i preferirane metode marketinga. U određenim okolnostima do klijenata ćete uspeti da dođete poznanstvima, oglašavanjem, reklamnim lecima i slično. Ali češći je slučaj da ćete morati da se pozabavite naprednijim načinima reklamiranja. U svakom slučaju, kvalitetna usluga, poslovna ozbiljnost, konkurentna cena i dobro targetirana ciljna grupa klijenata su preduslov za dugoročne rezultate bilo kakvog marketinga. Za neke vidove marketinga morate angažovati profesionalce, dok je pojedine vidove oglašavanja najbolje sami da naučite i da im posvetite određeno vreme.
Direktni marketing
Iskoristite svoja poznanstva kako bi došli do osoba koje imaju potrebu da konstantno organizuju prevoz.
Web sajt
Web sajt treba da je osnova vaše promocije. Svi potencijalni klijenti koji posete vaše profile na društvenim mrežama ili kojima date svoju vizit kartu trebaju da imaju linkove ka vašem sajtu. Na njemu treba da su jasno objašnjene vaše usluge, vaša ponuda i vaši uslovi poslovanja.
Zato na sajtu ne biste trebali štedeti. Ako nemate budžet za kvalitetan web sajt, svakako možete za početak imati i skromniji. Međutim, računajte da kasnije prepravke lošeg sajta ne koštaju ništa manje nego izrada novog.
SEO optimizacija sajta
Imati sajt je jedno, a da vaš sajt bude visoko pozicioniran na Google-u za određene “ključne reči” u vezi prevoza, sasvim drugo. Proces rada na sajtu kako bi došlo do toga da sajt bude što vidljiviji u Google pretrazi se zove SEO (search engine optimisation). U prevodu, optimizacija za internet pretraživače (pre svega Google). To nije kratkoročni posao u kom vam neko nešto “našteluje” na sajtu i vi ubrzo budete prvi na Google-u. Naprotiv, to je dugoročan i kompleksan posao, i to bez ikakvih garancija.
Za SEO su vam, kao i za izradu sajta, potrebni stručnjaci. I to može da bude veoma skupo i neisplativo. Izuzetak je ako niste iz Beograda već iz nekog manjeg mesta, pa je i na internetu manja konkurencija. Na primer, ključna reč taksi aerodrom Beograd je mnogo konkurentnija, pa samim tim teža i skuplja za SEO optimizaciju nego, na primer, ključna reč “taksi Šabac Loznica”.
Google oglasi
Google oglasi, kao i SEO, imaju za cilj da budete visoko pozicionirani u pretrazi. Međutim, u ovom slučaju plaćate Google-u. Plaća se po kliku i cena zavisi od konkurentnosti ključnih reči. Ali za razliku od SEO-a, ovde su rezultati instant i vaša vidljivost sajta je zagarantovana ukoliko je sve lepo podešeno.
Za ovu uslugu možete angažovati profesionalce, ali je Google oglašavanje nešto što možete i sami naučiti za nekoliko dana. Naravno, nećete to odraditi kao profesionalci, ali ćete uštedeti, a vremenom ćete se ispraksirati.
Umrežavanje sa drugim prevoznicima
Umrežavanje sa drugim kolegama je verovatno najefikasniji način širenja posla. Obim ovog posla oscilira, dešavaće se da danima nemate posla, ali isto tako da vaši klijenti žele da zakažu vožnju sa vama baš u vreme kada ste već zauzeti. Isto to će se dešavati i vašim kolegama.
Zato bi bilo dobro da se povežete i da stvorite partnere sa kojima možete razmenjivati vožnje. Na taj način imaćete dva benefita: ispoštovaćete i samim tim zadržati svoje klijente i kada ste zauzeti jer ćete im organizovati adekvatnu zamenu, i, pod broj dva, imaćete više posla jer će i vama vaši partneri poveriti svoje klijente kada su oni zauzeti.
Bitno je da izaberete partnere koji pružaju sličan kvalitet usluge kao i vi. I još bitnije je da se držite džentlmenskog pravila o nepreuzimanju klijenata, odnosno da ne dozvolite da kolegin klijent postane vaš. Dešavaće se da kolegini klijenti pitaju vas za sledeću vožnju, međutim obavezno im recite da kontaktiraju vašeg kolegu jer ste vi zauzeti. Takođe, nemojte promovisati svoju firmu, davati vizit karte i slično kada imate vožnje zahvaljujući partneru.
Dobra reputacija potrebna za dalje umrežavanje i više partnera se teško stiče, a loš glas se instant pročuje i zatvara mnoga vrata za dalje saradnje.
Društvene mreže
Zahvaljujući društvenim mrežama (Facebook, Instagram i slično), besplatno možete dopreti do velikog broja potencijalnih klijenata. Naravno, za to nije dovoljno da samo napravite profil i da objavite svoju ponudu. Jednostavno, i ovu vrstu marketinga je, kao i svaku drugu, potrebno naučiti ako želite da je iskoristite na pravi način.
Štampani materijal
Vizit karte su nezaobilazne u svakom poslu. Dodatno možete napraviti dogovor sa vlasnicima apartmana ili na drugim mestima koje posećuje vaša ciljna grupa da nude vaše flajere svojim gostima.
Google preduzeće
Jednostavno, efektivno i uz sve to i besplatno. Znate kada vam se u internet pretrazi umesto web sajtova prikaže lista firmi ili mesta sa svim osnovnim informacijama i ocenama klijenata? To su profili preduzeća na Google Mapama koji se prikazuju i u internet pretrazi.
“Izguglajte” neki tutorijal kako da i vi dodate vašu uslugu da bude vidljiva ovde i kako da održavate vaš poslovni profil da bi bio što bolje pozicioniran i vidljiv.
TripAdvisor i slične platforme
Turisti koji posećuju strane zemlje najčešće pregledaju iskustva drugih putnika na portalima kao što je TripAdvisor. Prezentovanjem svojih usluga na ovom i sličnim web sajtovima možete se besplatno oglasiti velikom broju potencijalnih klijenata.
Razni oglasi
Ne tako efikasno kao do pre desetak godina, razni internet oglasi vam i dalje mogu pomoći u određenoj meri. Možete se oglašavati na sajtovima kao što su Halo Oglasi, Kupujem Prodajem ili Saso Mange.
Agencije za posredovanje u vožnjama
Sve je više inostranih firmi koje sklapaju ugovore sa registrovanim taksi vozačima i šalju im vožnje uz određenu proviziju.
Zaključak
Ako ste pročitali tekst do kraja, sigurno ste shvatili da za uspešno profesionalno bavljenje prevozom putnika automobilom nisu dovoljni samo vozačka dozvola i automobil. Nije lako doći do klijenata u toj meri da vam ovaj posao bude profitabilan. Ali ako ste dovoljno uporni i fleksibilni da se prilagodite, ovo može biti sjajno zanimanje.
Taxi Online je osnovan upravo od strane takvih vozača, taksi vozača koji su samostalno radili i konstantno podizali svoje poslovanje na sve viši nivo. Danas je Taxi Online jedna od najboljih firmi za luksuzni prevoz putnika u Beogradu, a svoju franšizu je proširio čak i izvan granica Srbije. To je najbolji dokaz da je moguće uspeti u ovakvoj vrsti delatnosti transporta.
Možda će vas zanimati i kako da dobijete taxi dozvolu u Beogradu