U današnje vreme u koje životni standard u Srbiji godinama konstantno opada, kada su cene sve veće dok plate i penzije ostaju iste, prirodno je da svi gledamo da uštedimo gde god je to moguće. Taxi prevoz u tim okolnostima većina ljudi koristi samo kad mora. Osobi sa prosečnom srpskom platom  korišćenje taksi usluga u Beogradu je maltene luksuz. Da li to znači da je beogradski taxi skup i da je potreban popust na telefonski poziv koj je zabranjen zakonom pre par godina? Da bi ste dobili odgovor na to pitanje možda bi bilo najbolje da posetite nekog Vašeg prijatelja taksistu i vidite kako živi. Ako vidite da živi raskošno onda je definitivno taxi usluga skupa i taxisti previše zarađuju i ima dovoljno prostora da taxi bude jeftiniji nego što jeste ili da se vrate popusti na poziv. Ali pošto je mnogo veća šansa da taksi vozač koga ste posetili živi više nego skromno, da ne kažemo da je velika mogućnost da je i u finansijskim problemima, to onda možda govori o tome da cena taxija nije nerealno visoka već da su zarade u Srbiji nerealno male. A kako cena automobila, goriva i delova nisu prilagođene našem standardu, teško je očekivati da cena taxija bude po svačijoj meri. Taksi usluge u Beogradu poput taxija u svim metropolama najčešće  koriste osobe bolje platežne sposobnosti i turisti, dok se osobe prosečnih primanja voze taxijem u ređim slučajevima kada kasne na važne događaje, kada idu na razna slavlja a žele da popiju itd. Taxi nije zamena za autobus. Troškovi taxiranja su preveliki da bi na cenu taxi usluge mogao da se daje popust. Naime, taxi cenovnik ne određuju taxi udruženja već saobraćajni inženjeri i ekonomisti iz gradskog sekretarijata za saobraćaj koji kalkulišu cenu tako da kada prosečan taxi preduzetnik plati sve svoje dažbine prema državi i prema udruženju, plati gorivo i odvoji amortizaciju za redovno održavanje, kvarove i pad cene automobila, može sebi da zaradi jednu prosečnu platu. Kada se uzmu u obzir svi troškovi, realna zarada taxi vozača je oko 30% bruto pazara i zato tu nema mesta za bilo kakve popuste i jeftiniji taxi. Nekada je postojao taj famozni popust na poziv koj nisu davale taxi firme već sami taxi vozači odričiću se svoje zarade, i iz tog vremena većina taksi vozača su dužni milionske iznose za porez koje su sada naterani da plaćaju kroz reprogram jer u vreme popusta nisu bili u mogućnosti da redovno uplaćuju svoje obaveze prema državi. Pritom, taxi u Beogradu nije poskupeo nekih 5 godina dok je za to vreme stopa inflacije preko 20% tako da faktički cena taxi usluge je trenutno onolika kolika bi trebala da bude sa popustom. U ostalom većina priča o visokoj ceni beogradskog taxija potiče od ljudi koji su imali neprijatna iskustva sa nekim od mnogih beogradskih “divljih” taxija koji naplaćuju znatno više nego što bi trebalo po cenovniku a gradska vlast je nažalost korisnika taxi usluga a i samih regularnih taxista nesposobna da se sa njima izbori.

Koja taxi udruženja daju popust na telefonski poziv?

Nekoliko beogradskih taxi udruženja(firmi) to jest njihovi vozači ipak daju popust od 10 do 20 posto svojim strankama koje zove telefonom i ako je to zabranjeno zakonom. Ta udruženja s obzirom da svojim kvalitetom ne mogu da se izbore sa konkurencijom idu na varijantu da primaju neregistovane taxi vozače takozvane “divljake”. A s obzirom da oni nemaju mogućnost da budu članovi u ozbiljnih taxi firma primorani su da prihvate uslove ovih firmi po kojima su u obavezi da daju popust na poziv i ako im to baš i nije isplativo. Taj popust nadoknađuju ili bar smanje tako što stranke voze malo dužim putem i tako što voze stare automobile koji su jeftini za održavanje koje inače samo svode na krajnje neophodno održavanje kako bi smanjili troškove a sve na štetu udobnosti, higijene a i bezbednosti. Pritom, s obzirom da ovakva udruženja nemaju visoke kriterijume za prijem taxi vozača i nemaju nikakvu kontrolu istih, ovi vozači najčešće imaju ugrađene i takozvane turbine na taksimetru pa uvek mogu bar deo popusta da anuliraju tako što im taximetar otkuca više, a u slučaju kad im stranka nije na poziv već ih je zaustavila na ulici taksimetar zna da otkuca i mnogo više jer se iznos na taximetar sa turbinom dodaje jednostavnim pritiskanjem dobro skrivenog tastera.

najjeftiniji taxi

Mnogim strankama ne smeta da se voze prljavim i starim automobilima, ne smeta im da ih vozi nekulturan vozač koj puši ili telefonira dok vozi, ne smeta im da se voze bez klime na preko 30 stepeni, već im je najbitniji popust od 10 – 20 posto. Istim tim strankama predlažemo da ipak probaju usluge neke ozbiljnije firme i da se uvere da taj popust realno najčešće ni ne bude toliki ako ga čak i bude a dobiće mnogo kvalitetniju uslugu.

Slobodne cene, konkurencija u taxi prevozu?

Nameće se pitanje zašto je za sve taxi prevoznike u Beogradu propisana ista taxi cena? Zašto je zabranjeno davati popust i voziti jeftinije? Šta se dešava sa slobodnim tržištem u taxi prevozu?

Beograd je evropska metropola u koju posećuje preko milion turista godišnje i njihov broj se svake godine povećava za nekih 16%. Onda je sasvim normalno da vlasti pokušavaju da dovedu u red jednu od najnereprezentativnijih usluga sa kojima turisti najčešće dolaze u kontakt a to je taxi. Taxisti plaćaju gorivo, rezervne delove, automobile kao i bilo gde u evropi a čak i više jer nemaju nikakve povlastice pri kupovini osnovnih sredstava za rad. A za razliku od evropskih taxista “lome” svoje automobile po najgorim putevima u evropi, sipaju najlošije gorivo i zbog loše kontrole kvaliteta kod nas ugrađuju najlošije delove. Smanjivanjem cene taxi prevoza koja je inače mnogo niža nego u evropskim gradovima došlo bi do neminovnog pada kvaliteta usluge koja i onako nije na nivou jedne metropole. U zemlji u kojoj ima mnogo ne zaposlenih uvek će biti onih koji bi vozili još jeftinije. Naravno, niko od njih ne bi uzimao sebi iz usta ono što može da uštedi na kolima, oblačenju, pranju vozila. Setite se da su pre samo par godina dok su postojali popusti na poziv, zastave 101, floride, mercedesi 123 i kockasti automobili iz osamdesetih  bili sasvim uobičajna pojava za videti kao taxi vozila u Beogradu. Liberalnom pristupu cenama došli bi dotle da taxi voze jeftino imigranti sa rikšama umesto automobila ili da oni koji sada kradu i naplaćuju više to rade potpuno legalno jer liberalizacija cena ne podrazumeva samo slobodno spuštanje cena već i podizanje istih, i zato je grad propisao jedinstvene cene koje su na razumnom nivou izbalansirane između potreba korisnika za pristupačnom cenom, potrebe vozača za normalnom zaradom, potrebom grada da se ne bruka pred turistima i potrebe države za naplatom poreza od taxi vozača što je za vreme popusta imala problem. Zahvaljujući jedinstvenim cenama strankama je olakašano to što ne moraju da se razmišljaju o tome koj taxi je najjeftiniji, a taxi udruženjima je ostavljeno da se sa konkurencijom bore podižući kvalitet svojih usluga a ne primoravajući svoje članove da daju popuste iz svog džepa ugrožavajući svoju materijanu egzistenciju.

CENOVNIK TAKI USLUGA U BEOGRADU

 

Najbolji taxi u Beogradu

Nasuprot taxi udruženjima u Beogradu koja do više posla dolazi tako što daju popuste na telefonski poziv i angažujuju one vozače koji su spremni da se odreknu većeg dela svoje zarade a to su divlji taxisti ili taxisti koje ni jedno drugo udruženje neće da primi, postoje i taxi firme koje su se izdvojile svojim kvalitetom. Neću ih navoditi, ali postoje 2-3 taksi asocijacije koje su selektivnije pri prijemu taxi preduzetnika(vozača), koje imaju pravilnike poslovnog ponašanja vozača, koja imaju oštrije kontrole i koje se trude da budu inovativne uvodeći plaćanja karticama, aplikacije za naručivanje vozila itd. Taxi Online nije klasična taxi firma. Mi nemamo dispičerski centar, nemamo veliki broj vozila kako bi pokrivali ceo grad i bili na adresi u roku od par minuta od trenutka poziva. Taxi Online je mala grupa taxi preduzetnika koja kvalitetom i svojim odličnim automobilima nastoji da podigne svoju taxi uslugu na jedan viši nivo a bez povećanja ili smanjivanja zvanične taxi cene. Za razliku od taxi udruženje mi smo fokusirani na vožnje na duže relacije od aerodromskih i međugradskih transfera pa sve do turističkih obilazaka Srbije taxijem.

 

viberfaebook chat
%d bloggers like this: