GPS uređaji ili aplikacije za navigacije za telefone?

Kao vozaču amateru koj nema čestu potrebu za pronalaženjem adresa u 90% slučajeva vam i nije potrebna gps navigacija odnosno gps uređaj za automobil već se možete delimično osloniti na mnoge aplikacije za pametne telefone namenjene za navigaciju do adrese. Ali ako ste profesionalac ili neko ko voli da putuje i  obilazi često automobilom nova mesta, sigurno ste se susreli sa mnogim nedostacima ovakvih aplikacija koje su svakako priznaćemo mnogo bolje nego pre par godina. Prvo i osnovno telefon vam je potreban za druge stvari a i autopunjači loše utiču na i onako mali kapacitet baterije. Telefoni se prilično zagrevaju kada su izloženi suncu na šta nisu otporni, a najbolje mesto za preglednost je upravo kada je nosač telefona prilepljen na šoferku. Često loše mape, loše rutiranje a posebno ume da bude problem spora rekalkulacija rute osim kod skupljih modela čiji je životni vek šteta da trošite na navigaciju kada imate prilično jeftnih  gps uređaja koji će bolje odraditi posao. Interfejs je često lošiji, neprilagođen za rukovanje sa daljine dužine opružene ruke pa je sve na ekranu sitno i nečitljivo. Često je i prekomplikovano. A za većinu korisnih opcija potrebna vam je internet konekcija i premijum opcije koje se plaćaju.

Navigacije za telefone

Koju auto GPS navigaciju odabrati?

Upravo zbog ovih razloga, profesionalni vozači a pogotovo profesionalni taksi vozači se ipak opredeljuju za auto GPS uređaje. Bolje mape, bolje rutiranje, brži odziv i rekalkulacija, jači i precizniji GPS signal, veća otpornost na zagrevanje pre svega mnogo jednostavniji i pregledniji interfejs. Naš tekst bi trebao da vam pomogne pri odabiru auto navigacije koja će opravdati ovu investiciju.

Garmin ili IGO?

S obzirom da sam lično isprobao navigacije svih jačih  proizvođača gps uređaja mogu sažeto preneti svoja iskustva bez korišćenja mnogo tehničkih termina koji će vas na forumima na ovu temu samo zbunjivati. Beker, Tom Tom su jako kvalitetni uređaji i mape su im odlične, ali nažalost nisu tako dobre za Srbiju. Slično važi i za Mio uređaje koju su nešto slabijeg kvaliteta ali su im mape Srbije nešto bolje. Pomenuti IGO nije uređaj već softver sa here mapama ali u većinu uređaja osim gore pomenutih se ubeđuje bez problema. U Srbiji se upravo najviše koriste navigacije sa IGO softverom i Garmin navigacije u kojima je nemoguće menjati fabrički Garminov softver. I ako ste rešili da nabavite gps navigaciju za automobil to je prva vaša dilema, da li je bolji IGO ili Garmin.

Garmin auto navigacija

Garmin je premijum uređaj, nešto  kao IPhone telefoni. Ali je prilično skuplji od konkurencije. Kada pitate njegove vlasnike slično je kao i kada pitate vlasnike Ajfona samo reči hvale ćete čuti. Upravo te preporuke, opcija doživotnog besplatnog ažuriranja mapa a pre svega činjenica da se bavim privatnim turama na kojima često otkrivam nova mesta rešio sam da ne štedim kupujući kineske navigacije preko aliexpresa kao poslednjih par godina već da i Garminu dam šansu da opravda svoju oko 5 puta višu cenu. Ipak ni jedan profesionalni prevoznik nema luksuz da previše luta i bespotrebno gubi vreme pogotovo kada je u pitanju prevoz putnika jer putnici očekuju da vozač zna tačno gde je odredište puta i kako do njega najlakše i najbrže da stigne.

Samo otpakivanje me je ohrabrio da nisam uzalud dao skoro 30000 dinara na navigaciju od samo 5 inča. Odmah je bio primetan kvalitet izrade. Pre nego što sam testirao uređaj, lako sam ga povezao sa računarom preko Garmin express softvera i ažurirao mape na poslednju verziju. Međutim prvo razočarenje je usledilo već pri samom povezivanju kada sam uvideo da za većinu funkcija koju Garmin reklamira poput upozorenja za kamere, vizuelizacije isključenja i uključenja na autoputeva, prolaska kroz tunele i slično ili morate da se pretplatite ili te funkcije uopšte nisu ni dostupne za Srbiju što kod IGO nije slučaj. Naravno ništo od toga mi kao profesionalci nije bitno kao dobre mape i rutiranje. A sa ručnim Garmin ovim outdoor navigacija a već odavno imam iskustva kao planinar i biciklista pa mi je Garminov kvalitet itekako poznat.

gps

Nakon postavljanja GPS uređaja u atomobil razlika u odnosu na jeftine kineske navigacije je bila očigledna. Čvrst vakumski nosač ne daje šansu uređaju da mrdne ni milimetar a kamoli da spadne što je na škripavim kineskim nosačima najnormalnija stvar. Odličan kontrast ekrana, sjajan odziv tač skrina su očigledno na strani Garmina. Pokretanjem softvera verovatno zbog navike na IGO nisam nešto oduševljen pogotovo činjenicom da pri svakom upisu adrese moram opet da pišem i grad umesto da ostane poslednje izabran. Ali sve to je prihvatljivo. Kreće ono najbitnije. Traženje adrese i rutiranje do iste. Posle nekoliko pokušaja bio sam ubeđen da nešto nije u redu u podešavanjima. Međutim sve je bilo podešeno kako treba. Totalni debakl. Najnovija Garminova karta nije odrasla ni najlošiji gps aplikaciji za telefone a kamoli IGO navigaciju. Razumeo bih da ne postoje na karti nove adrese, ali brojeve zgrada starih preko 40-50 godina u ulicama koje nisu menjale nikad naziv da nema na karti je nedopustivo za ovako skupu GPS navigaciju. Možda neko može i ne nalaženje broja u ulici da toleriše jer je nekom dovoljno i u samu ulicu da ga dovede navigacija pa da sam traži broj, ali sledeća stvar koja u tom slučaju nervira je rutiranje. Jezivo! Zaista, kada bih kao taksi vozač stranku vozio bilo kojom od ruta koje garmin ponudi, stranke ne samo da bi bile ubeđene da pokušavam da ih pokradem tako što ih vozim jako čudnom putanjom nego bi ta putanja uglavnom bila toliko čudna da bi se uplašili i za svoju bezbednost. Naravno da čovek može da bolje proceni kuda je bolje ići nego navigacija jer bolje uzima u obzir semafore, gužve, ležeće policajce, kvalitet piteva. Ali baš tolika razlika u odnosu na garminovo rutiranje ne bi smela da bude. Zaista ne znam da li tako radi i u drugim zemljama ali u Srbiji je garmin uređaj apsolutno neupotrebljiv. Teško bacanja para. Zastupnik Srbije za Garmin, Info team  je napravio bolju mapu za naše prostore SCG route koju sam isprobao odmah nakon razočarenja fabričkom mapom. Mnogo je detaljnija ali je rutiranje i dalje katastrofalno najblaže rečeno. Ali problem sa tom mapom je što je i stara 6 godina i više se ne ažurira. Velika je misterija zašto svi hvale Garmin, ali moja lična predopstavka je da je u pitanju srpski mentalitet. Teško će neko da prizna da je bukvalno bacio novac. Kolege taxiste koje sam pitao za mišljenje uvek su hvalili Garmin. Ali iste te kolege kad ih pitate za automobil, njihov troši 5l po gradu i nikad se ne kvari.  Srećom po mene, Gigatron u kome sam kupio garminovu navigaciju bez problema je prihvatio povrat iste i to bez obaveze da zamenim navigaciju za neki drugi proizvod u toj vrednosti. Međutim da bih i ja ispao fer, umesto da kupim navigaciju preko aliexpresa za nekih 30 – 40 dolara ipak sam kod njih po ceni od 7000din uzeo Prestigio GeoVision 5059 uređaj od 5 inča koj nema mape ali s obziran da je ozključan kao i sve ostale kineske  navigacije, u njega bezproblema možete ubaciti IGO Primo navigacioni softver i here mape. S obzirom da je Prestigio jeftina kineska navigacija kao i blueberry s kojim nemam baš pozitino iskustvo zbog njegovog kratkog veka i loše izrade, ni od prestigio uređaja nisam imao velika očekivanja bar ništa veća nego od škriputavih “kneza“ sa Alija koji solidno rade svoj posao ali ne traju baš dugo.

Prestigio prvi utisci

Povlačim reč. Jeftini kinez sutra malo. Završna izrada bez preterivanja na Garminovom nivou. Plastika čak i bolja, dok sam nosač možda za nijansu lošiji. Odziv tač skrina, zvuk, kontrast ekrana…..bez greške. Ako su i za koju nijansu ovi detalji lošiji nego kod Garmina ili uređaja nekih drugih skupih brendova svakako ta razlika ne može da opravda mnogo višu cenu top brendova. Preko računara sa kojim se lako povezuje preko usb kabla bez problema ubacujem IGO koj radi besprekorno. Naravno, savršena navigacija još nije izmisljena , ali IGO rutiranje, lak interfejs, detaljnje mape sam posle Garmina počeo da cenim još više. Nadam se da će nekom ovaj tekst biti od pomoći, da će nekome sačuvati novac od bespotrebnog bacanja na dobro izgrađen i reklamiran brend koj barem u Srbiji, u praksi nije dorastao 4 puta jeftinijem kineskom brendu. Koliko para toliko muzike nije uvek opravdana izreka. Ako Vi imate neka svoja iskustva sa auto navigacijama, bilo dobra ili loša, molimo Vas da ih podelite u komentaru jer mogu nekome biti od pomoći.

viberfaebook chat
%d bloggers like this: